Tyłozgięcie macicy

Tyłozgięcie macicyMacica tyłozgięta oznacza ni mniej ni więcej tylko, że czubek macicy (tzw. dno) skierowane jest w stronę pleców pacjentki zamiast, jak to jest częściej spotykane w kierunku brzucha.

Macica tyłozgięta występuje u 20 do 30 % kobiet w zależności od publikowanych źródeł. W większości przypadków tyłozgięcie nie ma wpływu na ciążę ani poród.

Przyczyny tyłozgięcia macicy

Najczęściej tyłozgięcie macicy ma charakter genetyczny i nie jest patologią. W niektórych przypadkach jednak tyłozgięcie macicy może być objawem pewnych chorób i nieprawidłowości. Podłożem tyłozgięcia może być endometrioza, zapalenie przydatków (zapalenie jajników), mięśniaki macicy. Tyłozgięcie macicy jest także częstym powikłaniem leczenia chirurgicznego, po tzw. operacjach brzusznych a nawet powikłaniem porodu.

Rozpoznanie tyłozgięcia macicy

Tyłozgięcie macicy rozpoznawane jest zwykle podczas rutynowego tzw. palpacyjnego badania ginekologicznego. W badaniu palpacyjnym często jednak dochodzi do pomylenia mięśniaków macicy z jej tyłozgięciem, dlatego złotym standardem w diagnostyce tyłozgięcia macicy jest USG szczególnie USG 3D.

W ZdrOva Ginekolog Warszawa w celu rozpoznania tyłozgiętej macicy wykonujemy USG ginekologiczne - patrz cennik.

Objawy tyłozgięcia macicy

Tyłozgięcie macicy zwykle nie daje żadnych objawów, może jednak powodować ból w dolnych partiach brzucha a także w okolicy lędźwiowej. Może powodować (bardzo często) ból podczas stosunku a także bolesne miesiączkowanie.

Tyłozgięcie macicy a zachodzenie w ciążę

Tyłozgięcie macicy o ile nie jest skutkiem istniejących chorób nie ma wpływu na możliwość zajścia w ciążę. Podczas ciąży tyłozgięta macica prostuje się samoistnie około 12 tygodnia.