Zakładanie wkładki domacicznej (np. Mirena)

cena mireny - sprawdź

Zakładaniem tzw. spirali (wkładki domacicznej) czy to miedziowej, złotej czy hormonalnej jak Mirena zajmują się ginekolodzy. Zabieg nie wiąże się z koniecznością hospitalizacji - wystarczy gabinet ginekologiczny z aparatem USG. Zwykle założenie wkładki zajmuje kilka minut, rzadko jest bolesne i tylko sporadycznie wiąże się z powikłaniami. Założenie Mireny nie różni się bardzo technicznie od zakładania zwykłej spirali. Właściwe badanie i w pewnych przypadkach zastosowanie leków przed zabiegiem oraz odpowiedni sprzęt powinny zminimalizować u pacjentki dyskomfort. Przed założeniem wkładki domacicznej Mirena konieczne jest dokładne ginekologiczne badanie.

Ginekologiczne badanie przed założeniem Mireny

Dokładne ginekologiczne badanie przed założeniem wkładki Mirena, lub każdej innej spiralki oraz badanie USG są bardzo ważne, aby nie przeoczyć ewentualnych oznak infekcji szyjki macicy a także aby ustalić położenie macicy. Nierozpoznane tyłozgięcie macicy jest najczęstszą przyczyną przebicia macicy. Bardzo duża, mała lub nieregularnego kształtu macica (rozpoznana w badaniu oburęcznym lub USG) może nie pomieścić wkładki, być przyczyną jej wypadnięcia, zsunięcia się ku dołowi lub bolesnych miesiączek. Optymalna długość jamy macicy, mierzona sondą, wynosi od 6 do 10 cm a jej jama powinna być pojedyńcza i symetryczna. Gabinet ginekologiczny powinien oprócz aparatu USG być wyposażony w podstawowy sprzęt.

Wkładkę Mirena można bezpiecznie zakładać w dowolnym momencie po porodzie, poronieniu czy w czasie miesiączki. Incydenty wypadnięcia zdarzają się częściej, jeżeli wkładka zakładana była przed upływem ośmiu tygodni po porodzie, jednak zakładanie Copper T380A (Paraguard) pomiędzy 4 a 8 tygodniem nie wiąże się ze wzrostem odsetka niepożądanych ciąż, wypadnięcia wkładki czy konieczności usunięcia jej z powodu nadmiernych krwawień. Czasem pomiędzy miesiączkami, z powodu wąskiego kanału szyjki, założenie wkładki może być utrudnione. Zaletą zakładania wkładki w czasie miesiączki jest to, że miesiączka maskuje krwawienie związane z zakładaniem, daje pewność, że pacjentka nie jest w ciąży, oraz że kanał szyjki jest otwarty. Jednak czekanie na miesiączkę może skończyć się niepożądaną ciążą. Częstość infekcji związanej z założeniem wkładki jest najmniejsza, gdy zabieg wykonuje się w fazie lutealnej cyklu czyli przed miesiączką.

Wczesną ciążę może wykluczyć czuły test z moczu lub z krwi. Założenie wkładki jest także skutecznym postkoitalnym środkiem antykoncepcyjnym, jeżeli założono ją 5-7 dni po stosunku. Tak więc prawdopodobieństwo ciąży jest małe, jeżeli wkładkę zakłada się w fazie lutealnej (między jajeczkowaniem a miesiączką).